Sommarskrud

av Administratör

Lagom till högsommaren klär vi om sidan med en logo som baserar sig på Frederick Barbarossas sköld. Tillsammans med teckensnittet Play Bold Kursiv utgör det nu vårt landmärke.

barbarossa-logo-black

barbarossa

Det tar sig…

av Johan Eneström

Nu börjar det verkligen ta sig.

Igår  (8 juni) var vi på plats kl 08.00. Efter morgonkaffet var det dags att ta bort de gamla motorfästena som var helt sönderrostade. Med en god portion envishet och klurighet fick vi bort dessa med en vinkelslip (modell Ä), därefter satte vi provisoriskt dit de nya motorfästena och det såg riktigt bra ut. Motorn monterar vi in när båten har sjösatts – då kan vi nämligen använda mastkranen, vilket gör det hela oerhört mycket enklare.

Nästa moment denna dag var att montera tillbaka propelleraxelkopplingen (med den nya silikonslangen på – OBS, trots att jag fick hela 90% rabatt i butiken, kostade ändå 1 meter 200 kr…  – drygt 1 300 kr netto i normalfallet – galet dyrt! ). Nu ser det dock riktigt snyggt och fräscht ut!

Idag (9 juni) började arbetsdagen med att sätta upp den nya, 3 cm tjocka, isoleringen i motorrummet, ser riktigt fint ut :)  En ny kulkoppling monterades vid (kyl/sjövattenintaget), då den gamla hade gjort sitt, ett klart lyft!

Vad det gäller motorn – så fungerar den nu precis som den skall, så även dynastarten (generator+startmotor). En ny elcentral har gjorts med bl.a. rejäla kopplingsplintar ifrån Skyllermarks, denna monterades in i båten idag.

Första testkörningen

av Johan Eneström

I lördags, den 20 april, var det dags att äntligen provköra motorn (se länk nedan). En box med laddningsreläet byggdes samt en instrumentpanel för testkörningen där bland annat vattentemp.mätaren och säkringsboxen var placerad. Motorn gick fint, dock behöver förgasaren ses över då det uppstod lite bensinläckage. Dynastarten skall även gås igenom då vi hörde att laddningsreläet reagerade, men ej dynastarten.

Vire 7hk – Första testkörningen

Ihopmontering av motorn

av Johan Eneström

Nu så känns det verkligen att det börjar ta sig, det går åt rätt håll, när man verkligen ser konkreta rejäla framsteg. Igår söndag (17/3) monterades motorn ihop efter att tidigare målats med Hammarlack.  Nya packningar monterades, kugghjulen i backslaget smörjdes med fett och det är en god kompression i motorblocket. Dock är ännu inte den första ljuddämparen monterad  ännu, denna målades igår med aluminiumprimer för att därefter även målas med Hammarlack i samma kulör som övriga motorn. Tills nästa gång skall en ny tändspole köpas, samt en ny tändhatt och tändstift för att se till att all el på motorn är utbytt. Förgasaren skall även gås igenom.

Grundmålning m.m.

av Johan Eneström

Arbetet fortskrider. Backslaget har demonterats, rengjorts, slipats och sedan grundmålats med Zink/kallgalvanisering. Pinnbultarna har tagits ur och nya har tillverkats (25 februari). “Cylinderhuset” har monterats ihop, rengjorts och nya packningar är på plats. Igår (28 februari) var det dags att slipa och sedan grundmåla densamma, även nya frostpluggar  monterades. Svänghjulet slipades och målades och det är nu enbart ljuddämparen som återstår att slipa och grundmåla.

Urtagning av motorn

av Johan Eneström

På förmiddagen, söndagen den 13 januari, var vi åter i Björlanda Kile. Projektet för dagen är att lyfta ur motorn och börja demontera den. Men hjälp av tre stycken spännband och en regel som vi hade lagt på tvären över sittbrunnen, började vi sakta att fira upp motorn. Allt gick väldigt smidigt, väl upptagen, lyfte vi försiktigt ner motorn och lade den på marken, därefter kördes den bort till verkstaden för att grovrengöring, tömning av motorolja, demontering och inspektering. Det mest såg ut att vara i god kondition, dock behövs backslaget lämnas in och ses över.

Demontering

av Johan Eneström

Strax efter kl 9 på söndagsmorgonen (6 januari) hämtade jag upp A. Ljung för att bege oss ut till Björlanda för att förbereda urtagningen utav inombordsmotorn. Vi började med att koppla ur batteriet, därefter märktes elkablarna upp, samt fotograferades, för att sedan montera bort generatorn/startmotorn (dynastart). Arbetet fortsatte sedan med ljuddämparna (2 st.), avgasrör, förgasaren, proppelleraxeln samt infästningen i skrovet. Mot förmodan gick allt väldigt smärtfritt, utan något trassel med fastärgade muttrar. Härnäst är det urtagning av motorn som gäller.

Rekognisering

av Johan Eneström

Vire 7 hkI arla morgonstund, en blöt och snöig lördagmorgon (15 december), hämtade jag upp Andreas Ljung ca 07.30. Vi skulle ut en sväng till Björlanda och reka inför den stundande urmonteringen av motorn. Tack och lov, BÖR det inte bli allt för omständigt, då motorn är en 7 hk encylindrig tvåtaktare, vilket innebär att den är förhållandevis liten. Nästa moment inträffar strax efter nyår då vi skall börja med att montera loss generatorn, vattenslangar m.m. för att göra det så enkelt som möjligt när vi väl monterar ur motorn.

barbarossa.se i ny kostym

av Administratör

Nu lanserar vi det nya friska barbarossa.se.

 

Till havs igen

av Johan Eneström

Strax efter 13-tiden, lördagen den 25 augusti gav vi oss iväg mot Björlanda Kile. Sällskapet, förutom mig, bestod utav Mattias och X. Vinden var rakt sydlig så vi kunde hissa segel direkt efter att vi hade kommit ut ur hamnen. Återigen bar färden mot Källö-Knippla, väl där så grillade vi lax, korv samt lite grönsaker – till efterätt bjöds det på grillad banan med choklad i , smarrigt.

Innan avfärden pratade vi med grannbåten och som bjöd oss på ett glas whiskey, värmde fint i det lite ruggiga vädret, och värre skulle det bli. Under färden hem öppnade sig himlen och väl hemma, runt 20.30, var det skönt att komma in i värmen.