Vindö - loggan1963 satte sig Carl Andersson vid ritbordet igen och frambringade Vindö 30 (9 x 2,42 m och depl 3,2 ton), alltså något större än Vindö 28. Nästan samtidigt ritade han Vindö 18, en förenklad och mindre påkostad variant, tänkt för två personer. Jullen och även Mini (Miniatyr) kom den att kallas, en liten raring med måtten 6 x 2,10 m och depl 1,3 ton. Något enstaka exemplar byggdes  i trä (se fotogalleriet), men några år senare, 1965, lanserades Vindö 18 i en version i plast (GRP), vilket är att anse som en utav varvets milstolpar. Både Vindö 28 och 18 var plattgattade.

Nötesunds Varv seglade i medvind vid denna tid och hade goda år. De välgjorda, komfortabla familjebåtarna med sitt fina träarbete var alltmer efterfrågade och man satsade nu helt på att bygga sina egna båtar hellre än andras specialbyggen. Vindövarvet lanserades nu som begrepp.

Vindö 18 anno 1969 – Fragancia

Båten är byggd 1969 av Erik Turesson och hans son, Dan Turesson. De bodde i Sundsandvik, andra sidan sundet från Vindön och Vindövarvet. Skrovet köptes ifrån Vindövarvet och en ny överbyggnad och sittbrunn (jämfört med originalet) ritades av Dan som då var 15 år. Detta gjordes under jullovet -68/69 och de godkändes även av Karl-Erik Andersson (Carl Anderssons son) som vid denna tid drev Vindövarvet. Skrovet är gjort i Lyse (Lysekil). Erik Turesson var till yrket träslöjdslärare och erkänt duktig, han hade vid behov ryckt in några gånger och arbetat på varvet.

Ursprungligen var det en utombordare av det engelska fabrikatet Seagull (se fotogalleriet) på båten, men då denna motor inte var alltför pålitlig (enligt Dan Turesson), byttes denna ut till en inombordare, Vire 7 hk (se fotogalleriet), omkring -76/77.

Familjen Turesson ägde båten fram till omkring 1990 då de sålde den till några ifrån Billdal. De sägs ha ägt båten i 5-7 år, enligt Dan.

Ägarlängd

  • Erik och Dan Turesson, 1969 – 1990 (Brisinga)
  • Hessel, 1990 – okänt (namn okänt)
  • Magnus Risell, okänt – 2000 (namn okänt)
  • Bengt Lundberg, 2000 – 2011 (Dyning)
  • Johan Eneström, 2011 – (Fragancia)

Avslutade projekt

  • Ny sprayhoodbåge i mahogny med aluminiumskena, 2012
  • Renoverat luckgarage, 2012
  • Totalrenoverat däck, 2012

Nuvarande projekt

  • Renovering av inombordsmotorn samt omdaning av motorrummet (målning, ny isolering m.m.)
  • Översyn och uppgradering av elsystemet.