Renovering
by Johan Eneström
Den nya stoltheten, har de senaste 2-3 åren, med den tidigare ägaren, changerat en aning. Detta har föranlett en renovering, eller snarare första etappen i renoveringen.
Det största projektet under vintern/våren har varit åtgärda däcket som var i ett skriande behov av renovering. Däcket är gjort av målad marinplywood och på många ställen hade färgen rest sig p.g.a. fuktgenomträngning, inte sällan har det skett vid pluggarna. Det fanns även två större rötskador i däcket, en på babord sida vid slutet av sittbrunnen akterut samt en skada på däcket under en av ventilerna på babord sida, precis där överbyggnaden möter däcket. Den senare skadan beror på att tätningen mellan just överbyggnad/sittbrunn och däcket har varit uttjänt, därav har all gammal tätningsmassa tagits bort och ersatts med 0,5 kg Elastocoat, detta har till stor del åtgärdats av båtsnickaren Lasse Snygg. Vad det gäller det gäller åtgärderna för däcket så har hela däcket skrapats trärent och samtliga beslag på däcket togs bort. Därefter har gamla uttjänta plugghål spacklats igen med epoxy, även det två större rötskadorna har fyllts igen och åtgärdats med spackel, bestående microballonger (små glasballonger) samt epoxy. Därefter slipades däcket två gånger så att det blev så jämn yta som möjligt, för att därefter grundmåla däcket med färgen ”Temacoat RM 40”. Därefter målades däcket ytterligare två gånger med färgen “Temadur 40”. Sedan har samtliga beslag monterats tillbaka på däcket vilket, minst sagt, tog en ansenlig tid.
Vidare har tofterna i sittbrunnen slipats trärena, behadlats med Lignu två gånger och därefter lackats. Dessa var riktigt anskrämliga med en massa fula svarta fläckar.
Eneström d.ä. har även gjort fina och värdefulla insatser, han har slipat hela botten, sedan målat den med primer för att därefter måla det två gånger med Hempels Mille Extra (svart). Han har även målat däcket de två sista strykningarna, samt rufftaket som är målat tre gånger. Även den främsta delen på överbyggnaden har slipats rent och fått ovan nämnda behandling, detta då det var så pass mycket lacksläpp på denna yta.
Sist, men inte minst har Lasse Snygg även bistått med att tillverka en ny sprayhoodbåge i mahogny, då den gamla var kraftigt angripen av röta. I samband med detta renoverades även luckgaraget som bågen var förankrad i.