Det tar sig…
by Johan Eneström
Nu börjar det verkligen ta sig.
Igår (8 juni) var vi på plats kl 08.00. Efter morgonkaffet var det dags att ta bort de gamla motorfästena som var helt sönderrostade. Med en god portion envishet och klurighet fick vi bort dessa med en vinkelslip (modell Ä), därefter satte vi provisoriskt dit de nya motorfästena och det såg riktigt bra ut. Motorn monterar vi in när båten har sjösatts – då kan vi nämligen använda mastkranen, vilket gör det hela oerhört mycket enklare.
Nästa moment denna dag var att montera tillbaka propelleraxelkopplingen (med den nya silikonslangen på – OBS, trots att jag fick hela 90% rabatt i butiken, kostade ändå 1 meter 200 kr… – drygt 1 300 kr netto i normalfallet – galet dyrt! ). Nu ser det dock riktigt snyggt och fräscht ut!
Idag (9 juni) började arbetsdagen med att sätta upp den nya, 3 cm tjocka, isoleringen i motorrummet, ser riktigt fint ut :) En ny kulkoppling monterades vid (kyl/sjövattenintaget), då den gamla hade gjort sitt, ett klart lyft!
Vad det gäller motorn – så fungerar den nu precis som den skall, så även dynastarten (generator+startmotor). En ny elcentral har gjorts med bl.a. rejäla kopplingsplintar ifrån Skyllermarks, denna monterades in i båten idag.
Någon premiärtur än?
Den gamla damen har hamnat i sitt rätta element, motorn är installerad och det som återstår är att sätta på masten, vilket skall göras i veckan – sen är hon redo för nästa äventyr. Dock har hon gått för motor mellan sjösättningskajen och båtplatsen, inte mycket att skryta med, men ändå, en tur, om än kort :)
Nu vill vi ha fler uppdateringar. 16-17/8 ska hon vara i toppskick. Jag vill gå för segel alternativt inombordare, är därför oroad över ryktet som säger att det är utombordare som gäller…